Τετάρτη 26 Αυγούστου 2015

Γλωσσικό ζήτημα

Γλωσσικό ζήτημα



Με τον όρο αυτό εννοούμε το γλωσσικό διχασμό, δηλαδή τη διαφορά ανάμεσα στη γραπτή και στην καθομιλουμένη γλώσσα. Είναι ένας παράγοντας, που αφορά, όχι μόνο τη λογοτεχνικά πλευρά, αλλά και την πνευματική και πολιτική ζωή του τόπου.
Εμφανίζεται στην Ελλάδα τον 1ο αιώνα π. Χ. όταν οι αττικιστές εισήγαγαν τη διγλωσσία στον ελληνικό κόσμο.

Υπήρχαν δύο γλώσσες (ή καλύτερα γλωσσικοί τύποι), που διέφεραν αρκετά στη δομή, όπως: λεξιλόγιο, σύνταξη, φωνητική.

Από τη μια έχουμε την κοινή νεοελληνική (ή αλλιώς δημοτική), η οποία χρησιμοποιείται στον προφορικό λόγο, αλλά και στο γραπτό από πολλούς. Στον αντίποδα, έχουμε την καθαρεύουσα, που δε χρησιμοποιείται στον προφορικό λόγο, αλλά μέχρι κάποια χρόνια ήταν η επίσημη γλώσσα του κράτους και χρησιμοποιούνταν και στο γραπτό λόγο.

Την εποχή της Τουρκοκρατίας λόγω της απομόνωσης πολλών περιοχών διαμορφώνεται η νέα ελληνική γλώσσα και δημιουργούνται διάλεκτοι και ιδιώματα, τα οποία με την ίδρυση του ελληνικού κράτους αρχίζουν να αποδυναμώνουν. Σε όλη την περίοδο της Τουρκοκρατίας οι λόγιοι γράφουν στην αρχαία. Η δημοτική περιορίζεται στη λογοτεχνία, σε μερικά βιβλία και σε κηρύγματα της εκκλησίας.

Από το 1830 κι έπειτα, γίνεται μια προσπάθεια παγίωσης της γλώσσας, δηλαδή έγιναν προσπάθειες στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος να χρησιμοποιείται μια γλώσσα, η οποία θα χαρακτηρίζεται ως εθνική γλώσσα του κράτους δίχως καμία ποικιλία.

Το 1834, ο Αδαμάντιος Κοραής ξεκινά μια τάση καθαρισμού της γλώσσας από ξένα στοιχεία και προτείνει ως επίσημη γλώσσα του κράτους την καθαρεύουσα.

Από τον 19ο αιώνα κι εξής, στα Επτάνησα δημιουργούνται ομάδες, οι οποίες είχαν ως βάση τον Διονύσιο Σολωμό, που προωθούν τη δημοτική γλώσσα. Τα Επτάνησα υπό Ενετική και Αγγλική κατοχή δεν υποστήριζαν τον αρχαϊσμό.

Το έργο του Ψυχάρη «Το ταξίδι μου» ωθεί τη χρήση της δημοτικής και παραγκωνίζει τις υπόλοιπες γλωσσικές προλήψεις (1876-1886).


Πηγές

Ø  Βικιπαίδεια

Ø  Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Λίνος Πολίτης, Δ’ έκδοση

  Μαρία Ρέκλου, 
  Φοιτήτρια Ελληνικής Φιλολογίας ΔΠΘ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου